Firma fostului șofer al primarului din Rovinari a adus în Gorj anchetatorii de la Departamentul Antifraudă. Societatea a primit fonduri europene pentru dezvoltarea comunităților din Tulcea și Delta Dunării, de aproape 80 miliarde lei vechi, din care 31 miliarde trebuia asigurate de patronul-șofer. Anchetatorii verifică acum modul în care au fost făcute finanțările, din mecanismul european de peste un miliard de lei, de care au beneficiat firme care nu au legătură cu zona deltei.
Anchetatorii însoțiți de mascați, care au descins, marți, la Rovinari și Bâlteni, sunt pe urmele unor afaceri, prin care mai mulți „băieți deștepți” au beneficiat de fonduri UE, printr-un mecanism european de peste un miliard de euro, destinat dezvoltării comunităților din Tulcea și Delta Dunării. Însă, unele dintre firmele care au primit bani prin programul ITI Delta Dunării nu au nicio legătură cu zona respectivă. Una dintre firmele „călcate” ieri de anchetatori, în Rovinari, se numără printre societățile care au primit finanțări, pentru a ridica nivelul de trai din zona deltei. Societatea, care a beneficiat de aproximativ 80 miliarde de lei, aparține, în acte, fostului șofer al primarului din Rovinari. Patronul Marian Constantin Buică, zis Marinică, unic asociat și administrator, locuiește în comuna vecină, Bâlteni, unde anchetatorii au făcut o „haltă”, chiar la domiciliul așa-zisului afacerist. Firma Covabum Prodcom SRL a obținut 7.736.543,32 lei, din care societatea fostului șofer trebuia să asigure 3,1 milioane lei.
Programul de 1,1 miliarde de euro a fost implementat în mandatul fostului ministru Eugen Teodorovici, care, după ce a plecat din funcție, iar Comisia Europeană anunța desfășurarea unor anchete, cu privire la împărțirea fondurilor, declara că este ”cea mai mare deturnare de fonduri de după Revoluție”, deoarece banii europeni ar fi trebuit să se regăsească în comunitățile din Tulcea, nu în afara județului. În iunie anul trecut, Comisia Europeană anunța întreruperea programului de finanțare, până la finalizarea anchetelor, în urma publicării unei investigații de presă, realizată de g4media (Investigatia, aici: https://www.g4media.ro/investigatie-unde-a-ajuns-miliardul-de-euro-de-la-ue-pentru-delta-dunarii-oamenii-care-controleaza-banii.html).
Firma fostului șofer, Covabum Prodcom SRL, care a obținut finanțarea pentru achiziționarea a șapte utilaje, cu care să contribuie la dezvoltarea zonei Deltei Dunării, a avut, anul trecut, doar trei angajați. Conform anunțului publicat la data lansării proiectului, societatea trebuia să închirieze utilajele, cu tot cu operator, altor firme sau instituțiilor publice.
Proiectul a acoperit costurile pentru achiziționarea unei pompe de beton, malaxor, autogreder, cilindru vibrocompactor, încărcător frontal, buldozer și un excavator.
Utilajele cu care s-a dotat firma din Rovinari au fost plimbate prin țară și au ajuns în orașul de domiciliu, unde s-a încercat închirierea lor către CEO și entități locale. Unul dintre ele a fost închiriat pentru platforma de gunoi a orașului. Marți, anchetatorii au constatat că unele dintre aceste utilaje erau garate în zona fostului Urex. Pe tot parcursul zilei, mai multe persoane implicare în proiectul firmei Covabum au dat declarații, iar altele au fost chemate la București, pentru miercuri.
Metoda de finanțare, aplicată și de firma familiei primarului
Și firma familiei primarului Robert Filip, Madofil Star SRL, a obținut fonduri pe același mecanism, primind
o finanțare de 7,810,091.96 lei, din care 4,638,239.04 lei nerambursabili. Societatea, care o are patroană pe bunica edilului, s-a dotat cu o autopompă de beton, două autogredere, un buldoexcavator, un încărcător pe șenile și un excavator.
Firma Leonorei Filip a accesat proiectul în 2019. Societatea, cu obiect principal de activitate „comertul cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun”, și-a redus numărul de angajați, în 2021, față de anul anterior, 2020. Conform datelor publice, de pe portalul Ministerului de Finanțe, societatea din Rovinari avea 23 de salariați în 2020 și doar 10 în 2021. Și veniturile au scăzut. Dacă în 2020, înregistra 3,5 milioane de lei, anul trecut a raportat venituri totale de 2,8 milioane lei.