Peştera Polovragi va fi închisă pe o perioadă de câteva săptămâni, ca urmare a unor proceduri de restructurare administrativă, după ce Muzeul Judeţean Gorj, care administra obiectivul, nu şi-a respectat obligaţiile asumate în baza unei convenţii de parteneriat, a anunţat, miercuri, custodele obiectivului.
„Custodele Peşterii Polovragi, SC Butterfly Effect SRL, anunţă închiderea obiectivului pe o perioadă de câteva săptămâni, din cauza unor proceduri de restructurare administrativă. În acest timp se vor efectua şi lucrări de mentenanţă a circuitului turistic. Peştera Polovragi va putea fi din nou vizitată în cel mai scurt timp posibil. Până în acest moment obiectivul turistic a fost administrat de către Muzeul Judeţean Gorj ‘Alexandru Ştefulescu’, în baza unei Convenţii de parteneriat încheiată între Custodele ariei naturale Peştera Polovragi (SC Butterfly Effect SRL), şi Muzeul Judeţean Gorj, în calitate de administrator. Obligaţiile asumate prin contract nu au fost respectate de către Muzeul Judeţean Gorj, prin urmare ne vedem nevoiţi să îl reziliem, şi să găsim o altă modalitate de administrare, una care să fie în acord cu obiectivele de protecţie şi conservare impuse de legislaţia în domeniu”, se arată într-un comunicat de presă remis AGERPRES de Custodele Peşterii Polovragi
În document se menţionează că printre obligaţiile asumate şi neîndeplinite de către Muzeul Judeţeran Gorj se numără: modernizarea circuitului electric, care cauzează încălzirea peşterii şi favorizează deci apariţia unor ciuperci dăunătoare speciilor protejate existente în interiorul peşterii; gestionarea deşeurilor, care pun în pericol sănătatea vizitatorilor; transmiterea unui raport lunar despre activitatea turistică în Peştera Polovragi şi a unui raport de venituri şi cheltuieli, necesar unei bune administrări a obiectivului turistic; asigurarea siguranţei prin montarea de camere de supraveghere video şi asigurarea accesului permanent al Custodelui la înregistrările camerelor; plata unui cuantum de minim 30% din valoarea încasărilor, sumă necesară completării bugetului pentru activităţile de protecţie şi conservare a speciilor şi habitatelor cuprinse în arie.
„În singurul raport trimis de către Muzeul Judeţean Gorj, sumele nu sunt reale, cheltuielile figurează mult mai mari decât încasările (fapt imposibil de altfel, deoarece în momentul semnării convenţiei tariful de intrare a fost mărit cu mai mult de 60%, astfel încât semnarea contractului să nu le afecteze câştigurile). În acest raport, mai mult de 60% sunt cheltuieli de pază, nejustificate. Din banii încasaţi, Muzeul era obligat să efectueze lucrări de mentenanţă, de curăţenie, de protecţie şi conservare, care nu au fost efectuate niciodată. Obligaţiile asumate prin contract şi nerespectate de către administratorul peşterii, Muzeul Judeţean Gorj, ne împiedică în activitatea noastră de custozi, şi deci ne împiedică în îndeplinirea obiectivelor noastre impuse de Ministerul Mediului”, se mai precizează în comunicat.