Acoliții senatorului Iordache, trimiși în judecată. Acuzați că au încasat bani pentru lucrări neefectuate

0
1212

Acoliții senatorului PNL, Ion Iordache, au fost trimiși în judecată, fiind acuzați că au obținut ilegal bani de la Consiliul Județean, pentru lucrări pe care nu le-ar fi executat, pentru că nu aveau utilajele necesare. O asociere de trei firme, printre care și cea înființată de Iordache și deținută acum pe fiul acestuia, a obținut un contract pe patru ani, pentru deszăpezirea și întreținerea drumurilor județene, în valoare de 157 milioane de lei. Anchetatorii susțin că licitația a fost câștigată cu documente și date false. 

Firma Ydail Construct, înființată de Ion Iordache, dar predată în acte unui apropiat, când a devenit primar și deținută acum de fiul senatorului, a format o asociere cu alte două societăți, obținând lucrările de întreținere, reparații și deszăpezire a drumurilor județene, pentru perioada 2016 – 2020. Contractul, în valoare de 157 milioane de lei, acordat de Consiliul Județean Gorj, a dus la falimentul fostei Întreprinderi de Drumuri și Poduri (IDP) societate deținută chiar de Consiliul Județean.

Anchetatorii s-au sesizat în 2019, reținând că asocierea de firme, dintre care două deținute, în acte, de apropiați ai latifundiarului din Turceni, ”a obținut pe nedrept contravaloarea serviciilor din fonduri publice”. În materialul de trimitere în judecată se arată că asocierea formată din SC Ydail Construct, SC Metalcolect Prod și SC Romstrade a prezentat documente și date false, inexacte și incomplete, la licitația organizată de Consiliul Județean. Lider de asociere a fost Ydail, cea de a doua firmă, SC Romstrade SA, la care Ydail Construct deținea 99% din acțiuni, iar a treia, Metalcolect Prod SRL. Administratorii celor trei societăți, Mircea Vărzaru, Ștefan Doru Șandru și Mihai Puiu, au fost trimiși în judecată. Alături de aceștia sunt și angajați ai Consiliului Județean, Cristian Mihăilescu, Ion Marian Ungureanu și Mirela Virginia Balaci (diriginte de șantier), acuzați că au ajutat firmele să obțină ilegal sume de la buget.

Procurorul de caz, ținta linșajului senatorului Iordache

În urmă cu trei ani, cei trei administratori, dar și doi funcționari de la Consiliul Județean au fost reținuți și puși ulterior sub control judiciar. Senatorul PNL, Ion Iordache, l-a atacat public, atunci, pe procurorul de caz, sărind în apărarea reprezentanților firmelor, cu care susținea că nu mai are nicio legătură.

Parlamentarul a făcut declarații în presa locală și a emis un comunicat, în care a acuzat și a amenințat procurorul de caz. Și reprezentanții Ydail au procedat în același mod, aspecte prezentate de presafarastapani.ro AICI și AICI.

Cele trei societăți sunt acuzate că nu au avut utilajele necesare efectuării activităților de deszăpezire cerute de contractul asumat. Anchetatorii au descoperit că asocierea a depus liste cu autoutilitare, care nu aveau nicio legătură cu activitățile respective și nici nu a făcut modificări, ca să fie adaptate pentru deszăpeziri, lucrările pentru care au fost plătite.

Ydail Construct, înființată de Ion Iordache și predată unor apropiați, în perioada în care a fost primar al Turceniului și SC Romstrade, sunt legate ombilical. Anchetatorii stabilesc legătura între cele două ”SC Ydail Construct SRL în perioada 2006 – 2008, a fost acționar la SC Romstrade SA cu o cotă de 39%, iar de la data de 09.03.2009, SC Ydail Construct și SC Romstrade SA sunt practic una și aceeași societate cu patrimoniu”.
Ambele societăți sunt reprezentate în instanță de Ștefan Cauc.
În 2008, Ion Iordache, pe atunci primar, renunţa la firma Ydail şi o cesiona către Ştefan Dumitru Cauc (50% din părţile sociale) şi Mircea Vărzaru (50% din părţile sociale), administrator al Ydail devenind Mircea Vărzaru, valoarea cesionării Ydail fiind trecută în declarația de avere a lui Ion Iordache, la 10.000.000 lei, asta în condițiile în care Vărzaru fusese un simplu angajat al societății.

Scuter, tractor și microbuze, pe lista utilajelor pentru deszăpezit

Cea de a treia firmă întrată în asociere cu cele două este SC Metalcolect Prod, administrată de omul de afaceri Mihai Puiu, care avea ca obiect de activitate dezasamblarea mașinilor, pentru recuperarea materialelor și nu avusese niciodată obiect de activitate lucrări de deszăpezire sau întreținere drumuri, pe timp de iarnă.
Procurorii susțin că firma nu avea utilaje specifice acestor activități, ci deținea componente din dezmembrările pe care le efectuase, dar care erau nefuncționale. Administratorul, Mihai Puiu, este acuzat că a folosit date false, ca să poată participa la licitație, în parteneriat cu cele două firme din Turceni și a depus la oferta asocierii, o declarație pe proprie răspundere, că firma nu figurează cu obligații de plată la bugetul statului. În realitatea, SC Metalcolect avea datorii de 1.484.838 lei, pentru care a solicitat Finanțelor, ca suma să fie introdusă în planul de reeșalonare pe care îl avea și să fie majorată perioada de eșalonare, cu 36 de luni.

În loc de atestatul fiscal, administratorul a depus la dosarul licitației o declarație pe proprie răspundere, în care susținea că societatea nu are datorii la bugetul statului, declarație care a fost acceptată de comisia de evaluare a ofertelor.

Anchetatorii acuză faptul că firmele au încasat necuvenit sumele pentru orele de așteptare, timp de patru sezoane, deoarece nu au deținut utilaje de deszăpezire și s-a acționat doar când vremea a impus-o, folosindu-se utilaje improvizate. În rechizitoriul de trimitere în judecată se arată că asocierea Ydail – Romstrade – Metalcolect nu a avut baze de deszăpezire organizate și a întocmit documente cu utilaje care aparțineau altor firme și erau folosite în alte activități sau care nu erau unele specifice lucrărilor de deszăpezire.

Normativele impuneau ca utilajele pentru contractele de deszăpezire să fie puse la dispoziția beneficiarului, în cazul de față al Consiliului Județean. Contractul a stabilit o perioadă de 3,5 luni, 24 ore din 24, pentru care se achita contravaloarea orelor de acționare, dar și a orelor de așteptare.

Funcționari ai Consiliului Județean sunt acuzați că au ajutat cele trei firme să încaseze bani, făcând procese verbale cu datele prezentate de societăți, care nu aveau și o bază factuală. În oferta depusă și în planul operativ de acțiune, executanții au înșirat mai multe camioane, microbuze și autoturisme, anchetatorii stabilind că niciunul dintre utilaje nu era prevăzut cu echipamente pentru deszăpezire și nici nu au fost înregistrate modificări tehnice, care ar fi trebui să fie certificate de RAR. ”Aceste mijloace auto nu au fost prevăzute cu echipamente de deszăpezire, erau vehicule simple, nedestinate unei astfel de activități, însă au fost trecute nereal de asociere ca reprezentând utilaje pentru această activitate. Ceea ce i-a interesat pe reprezentanții celor trei societăți comerciale care au format asocierea câștigătoare era să creeze aparența deținerii unui număr mai mare de mijloace auto”, se arată în rechizitoriu.

Utilaje închiriate doar pentru ”ședința foto”. Deservenți nu figurau ca angajați

”Utilajul reprezintă angrenajul în totalitate, iar pentru autobasculante, ca să fie utilaj de deszăpezire, trebuie să fie montată lama și utilajul să fie în stare de funcționare și pregătit să acționeze în orice moment în funcție de condițiile meteorologice. Din probatoriul administrat în cauză, s-a constatat însă că niciuna dintre autobasculantele deținute de asociere nu avea montat un astfel de dispozitiv”, se arată în rechizitoriu.

Ca să poată interveni, atunci când a nins, asocierea a apelat la alte firme, ori au folosit improvizații, reconoscute de unul dintre administratori, care a declarat că a fost montată artizanal o lamă, pe o autobetonieră, fără omologare RAR, anchetatorii reținând că, în acest fel, a fost pusă în pericol siguranța publică.

Unele autoturisme planul operativ de acțiune al executanților au fost doar pe hârtie. Anchetatorii au descoperit că unul din așa zisele utilaje era un scuter, ce a fost dat la dezmembrări, iar un altul era un tractor agricol, al cărui proprietar a declarat că nu l-a dat niciodată altcuiva.

Pentru a face dovada că deține utilajele necesare, Ydail Construct a depus la ofertă contracte de închiriere. Una dintre firmele cu care a fost încheiat un contract formal este LKW PKW Omnibuz Center SRL din București. Administratorul firmei din capitală a declarat, pe perioada anchetei, că respectivul contract nu a fost pus în executare, utilajele nefiind date în folosință firmei Ydail.

Un alt administrator, de la SC Maninter, a declarat că din cele 16 utilaje trecute într-un contract de închiriere cu Ydail, doau unul a fost dus la sediul societății din Turceni, pentru vizita comisiei de la Consiliul Județean. ”A mai declarat martorul că a dus autobasculanta pentru o zi, iar după ce a fost vizualizată de comisia din cadrul Consiliului Județean Gorj, a luat-o și a folosit-o la desfășurarea activității societății sale cu sediul în municipiul Motru”, se arată în materialul procurorilor.

Unul dintre martori, participant la licitație, a declarat anchetatorilor, că singura societate care deținea utilaje specizice activității de deszăpezire a fost IDP, fosta focierare a Consiliului Județean, care a pierdut procedura și care a intrat apoi în faliment.

În planul operativ pentru sezonul 2016 – 1017, la rubrica ce conține date ale deservenților utilajelor, au fost trecute persoane care nu erau angajate la niciuna dintre cele trei societăți.

Utilaje Ydail, plătite pentru ore de așteptare, închiriate la primării

Anchetatorii au descoperit că firma Ydail Construct, liderul de asociere în contractul cu Consiliul Județean, a aavut încheiate, în paralel, zeci de contracte de deszăpezire, cu instituții publice. Societatea a pus la dispoziția procurorilor o listă cu 64 de contracte.

Organele de urmărire penală au mai găsit pe platforma de licitații publice, SEAP, 61 de contracte, cu același obiect de activitate: deszăpezire, activitate ce trebuia prestată pentru unități administrative. Anchetatorii acuză reprezentanții firmei că au încercat să ascundă aceste contracte, pentru care au folosit utilajele ce figurau și în contractul cadrul cu Consiliul Județean, pentru care au fost plătite ore de așteptare. Printre primăriile care au avut conttracte, în paralel, cu Ydail, s-au numărat Turceni, Urdari, Negomir, Borăscu

Reprezentantul Consiliului Județean în comisia de verificare, fost asociat Romstrade

Patru angajați ai Consiiului Județean au fost trimiși în judecată, alături de administratorii asocierii de firme. Mihai Tomoiu, Cristian Mihăilescu și Ion Marian Ungureanu au fost responsabili de verifcarea condițiilor pentru sezoanele de iarnă, primii doi participând și la întocmirea caietului de sarcini. De asemeni, Mirela Virginia Balaci a fost diriginte de șantier. Aceștia sunt acuzați că nu au făcut verificările impuse și au întocmit documentații pe baza datelor livrate de cele trei firme.

Unul dintre fiuncționarii CJ, Ion Marian Ungureanu, care a participat la întocmirea caietului de sarcini și a fost și diriginte de șantier din partea instituției publice, fusese asociat la firma Romstrade SA, cu 20%, alături de Mircea Vărzaru, administratorul liderului de asociere.

Funcționarii trebuia să se deplaseze la bazele de deszăpezire, pe care cele trei firme aveau obligația să le înființeze și să constate existența utilajelor și dacă acestea corespuns din punct de vedete al condițiilor tehnice.

Bazele de deszăpezire, pe care asocierea trebuia să le înființeze în mai multe puncte din județ, au fost sediile firmelor.

Doar pentru orele de așteptare, asocierea Ydail-Romstrade-Metalcolect a încasat 3.089.026,63 lei, din contractul cu Consiliul Județean. În ultimul an de contract, 2019-2020, suma decontată pentru staționare a fost de aproape 4 ori mai mare decât în primul an, explicația fiind că firmele au trecut un număr mai mare de utilaje, asta deși numărul trebuia să fie același, în fiecare sezon.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here