CNAIR anunță că s-au depus oferte, pentru drumul expres Craiova-Târgu Jiu. Nu pentru execuția în sine, ci pentru studiul de fezabilitate. Cele trei firme care au depus oferte azi sunt clienți fideli ai statului. Cu o zi în urmă, alte patru licitații, pentru drumuri expres, le-au atras, ca pe muște, la borcanul cu miere. Statul a cheltuit, în ultimii ani, aproximativ 250 miliaone de lei, adică 54 milioane de euro, pe studii de fezabilitate. Jumătate dintre ele au fost făcute degeaba, deoarece unele au expirat, iar în cazul altora, nu există finanțare pentru a fi construte.
Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se laudă, pe pagina oficială, cu depunerea ofertelor pentru licitația de efectuare a studiului de fezabilitate la drumul expres Craiova-Târgu Jiu. Valoarea proiectului este de peste 28,5 milioane de lei, conform unui comunicat al companiei, iar firma ce va obține contractul are la dispoziție 24 de luni, pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic. În realitate, nu există sursa de finanțare pentru construirea șoselei de viteză, folosită de PSD, ca temă de campanie electorală, iar realizarea studiului de fezabilitate nu este o obligație, pentru ca drumul să se facă. În ultimii ani, statul a cheltuit aproximativ 250 milioane de lei, adică 54.000.000 de euro, pentru astfel de studii de fezabilitate, dintre care mare parte nu au dus la construirea vreuneu șosele, ci au rămas simple hârtii. Mai grav este faptul că jumătate din studiile comandate de stat, prin CNAIR, au expirat și a fost nevoie de alți bani, pentru refacerea lor. Pentru altele, nu au fost alocați niciodată bani, ca să poată fi făcute drumurile pentru care s-au solicitat studii. Așa stau lucrurile și în cazul mult trâmbițatei porțiuni Craiova-Târgu Jiu. În bugetul pe anul în curs nu au fost prinse sumele necesare construirii drumului expres, cum s-a indus ideea, în campania electorală, dar reprezentanții PSD își pregătesc terenul pentru următoarele alegeri: organizează licitație pentru efectuarea studiului de fezabilitate, care are ca termen de execuție o perioadă de doi ani. Abia atunci ar trebui să înceapă construcția.
Aceleași firme își împart studiile de fezabilitate în toată țara
Pentru respectivul studiu de fezabilitate au fost interesați trei ofertanți: TPF INGINERIE SRL, iar alte patru firme au participat în asociere, respectiv EGIS ROMANIA SA și SEARCH CORPORATION SRL, iar cea de a doua asociere este formată de IRIMAT CONS SRL și ITALROM INGINERIE INTERNATIONALA. Aceleași firme au depus oferte cu doar o zi în urmă, la alte patru licitații, pentru efectuarea de studii de fezabilitate, pentru drumuri expres, respectiv Constanța – Tulcea, Brăila – Tulcea, Buzău – Brăila, Focșani – Brăila.
Firmele sus menționate sunt abonate la banii publici. Aceleași nume le găsim în numeroasele licitații organizate de stat, pentru care se alocă sume uriașe. Iar afacerile prosperă pentru băieții deștepți din spatele respectivelor societăți, care înghit zeci de milioane de euro, pentru studii, nivel la care se și oprește, de cele mai multe ori, inveștiția Guvernului. După elaborarea studiilor și a proiectelor tehnice, nu se mai găsește sursa de finanțare, pentru construirea drumurilor.
Patronul Search Corporation, la DNA, după licitația la Craiova-Pitești
Una dintre firmele care au depus oferte, azi, în asociere cu o altă societate, Search Corporation, este un abonat la banii publici. În urmă cu mai bine de 10 ani, aceeași societate participa și la licitația pentru studiul de fezabilitate al drumului expres Craiova-Pitești. În 12 septembrie 2018, afaceristul Mihai Michael Stanciu era chemat a DNA, să dea explicații despre respectiva licitație. Search Corporation este una dintre societățile cu cele mai multe contracte pentru efectuarea de studii de fezabilitate, obținute de la CNAIR. Firma românului cu cetățenie americană a obținut bani chiar și pentru a face studii ce fuseseră deja efectuate.
Egis România, alimentat constant din banii statului
Egis România a fost condusă, până în luna martie, de Clotilde Armand, vicepreședinte USR. Firma face parte dintr-un grup francez de proiectare, inginerie și consultanță, care a obținut contractele pentru proiectele de autostrăzi Cernavodă-Medgidia, Arad-Timișoara-Lugoj și pentru reabilitarea DN 17. Egis România a fost condusă, până în luna martie, de Clotilde Armand, vicepreședintele USR. Firma face parte dintr-un grup francez de proiectare, inginerie și consultanță, care a obținut contractele pentru proiectele de autostrăzi Cernavodă-Medgidia, Arad-Timișoara-Lugoj și pentru reabilitarea DN 17. Contractul pentru autostrada Transilvania, încheiat în urmă cu 15 ani, la suma de 236,5 milioane lei, fără TVA, a fost verificat de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor. Fise obliga să supervizeze lucrările de proiectare și execuție pentru Autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, conform profit.ro. Egis România a câștigat, în octombrie anul trecut, un contract de 16 milioane de lei, în urma unei licitații organizate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR). Firma trebuia să acorde servicii de consiliere producătorilor agricoli în vederea înfiinţării şi dezvoltării formelor asociative.
Firma directorului CNADNR, milioane de euro pentru consultanță
SC Irimat Cons SRL a fost înființată de Florin Gelu Goroneanu, fost director adjunct în Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR), până în 2007. Societatea a încasat milioane de euro, de la stat, pentru contracte de asistență tehnică și consultanță. Fostul director din CNADNR a avut contracte și în județul Gorj. Primăria Motru i-a atribuit, în 2009, un contract de 5.871 de lei cu TVA (1.455,3 euro), pentru servicii de dirigenție de șantier, la suplimentarea unor lucrări. Cu alte cuvinte, a supravegheat executarea lucrărilor, la obiectivul “Stație pentru transferul ecologic al deșeurilor”. Firma lui Goroneanu a primit numeroase contracte pentru asitență, de la primării din întreaga țară, dar și de la companii de stat sau consilii județene și chiar de la Ministerul Transporturilor. 5 milioane de euro au intrat în conturile societății, conform presei, în perioada 2009-2016.
Contracte de milioane de euro, pentru supervizare
Firmele respective au încasat milioane de euro, pentru a superviza lucrări, adică, pentru a urmări modul în care alte societăți efectuează lucrări și ele pe multe milioane de euro. SC IPF Inginerie, o altă firmă interesată de proiectul pentru „expresul” Craiova-Târgu Jiu, a obținut, în ultima parte a anului trecut, un contract în valoare de 1,37 milioane euro, cu Compania Națională Administrația Porturilor Maritime din Constanța, ca să urmărească execuția unei lucrări.
ITALROM INGINERIE INTERNATIONALA, o altă firmă cu obiect de activitate ce-i permite să facă studii pe hârtie, a aspirat și la contractul pentru studiul de fezabilitate la drumul expres ce ar fi trebuit să lege autostrada A3 si Aeroportul Henri Coandă, licitație în care CNAIR s-a împotmolit. Documentația premergătoare lucrării, pentru drumul de mare viteză, de 9 kilometri, ar costa 4 milioane de lei, însă Guvernul ar trebui să aibă pregătite 43 milioane de euro, pentru construcția în sine.
Aceleași firme participă, în mod frecvent, la licitații pentru efectuarea de studii de fezabilitate, care, de cele mai multe ori, rămân simplă maculatură, deoarece Guvernul nu alocă și fondurile necesare efectuării construcțiilor de drumuri, pentru care aruncă, nonșalant, bani de studii.